3 maj 2022

Så undviker du förtroendekriser i ett allt tuffare medieklimat

VD

Plats: Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyen, Göteborg, Sverige. Tid: Kl 8:00 - 16:00

Välkommen till nätverksdagen 3 maj med Jeanette Fors-Andrée


Tid och plats:
Tisdag 3 maj                                                                              

08.00 – 08.30 Frukost & mingel
08.30 – 16.00 Föreläsning, erfarenhetsutbyte och fördjupning med dagens föreläsare

Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyn 36-38, Göteborg

Ett hårdare medieklimat
Fler företagsledare upplever ett medieklimat som allt mer präglas av personfixering, sensationsrubriker och jakten efter de snabba klicken. Enstaka uttalanden eller misstag kan få stora konsekvenser. Samtidigt har de senaste åren präglats av flera kriser av omfattande karaktär.

Aldrig tidigare har organisationens förtroendekapital och rykte varit så sköra. Kunder ställer högre krav på transparens och korrekt agerande. Den granskande journalistiken blir allt intensivare, medieklimatet blir allt hårdare och kritik i sociala medier kan snabbt få oproportionerliga konsekvenser.

Krishantering och förtroendefrågor måste prioriteras
Att utsättas för en hårdför granskning eller ett mediedrev är bland det mest smärtsamma organisationer kan tvingas utstå. Men det är också en verklighet som varje bolag och organisation behöver förbereda sig för. Bara vetskapen om drevets förödande konsekvenser bör vara ett incitament för varje ledningsgrupp att arbeta medvetet med krishantering, och för varje VD att förbereda sig väl för mötet med journalister. Krishantering och förtroendefrågor måste ta plats i ledningsrummet och vara en ständig punkt på ledningens agenda. För det som inte prioriteras av högsta chefen, prioriteras inte heller av andra.

Under nätverksdagen ger Jeanette  dig konkreta verktyg för att undvika förtroendekriser och bemöta media med din trovärdighet i behåll. Du lär dig hur du arbetar – steg för steg – för att undvika att kriser och mediala granskningar utvecklas till regelrätta skandaler och mediedrev.

Det här får du med dig!

  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så tar ledningsgruppen ett samlat grepp när krisen kommer
  • Så bemöter du mediala granskningar och undviker förtroendekriser
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Så äger du din egen berättelse i ett allt tuffare medieklimat
  • Ledningsgruppens ansvar i krishantering
  • VD:s roll i den operativa kris- och mediehanteringen
  • Förhållningssätt till styrelse och ägare mitt under krisen

Välkommen!

 

Kontaktperson

Ena Begovic, Nätverksledare

073-388 05 91

 

 

Inte medlem?

Kontakta oss för mer info om våra grupper och Close chefsnätverk.

Jag är intresserad