Richard Wahlund innehar familjen Bonniers professur i företagsekonomi, med inriktning på media, vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är samtidigt chef för sektionen för media och ekonomisk psykologi och var i nästan tio år chef för institutionen för marknadsföring och strategi på Handelshögskolan. Han har tidigare varit professor vid och prefekt för Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap – GI och IHR vid Stockholms universitet.

Hans forskning har främst rört ekonomiska beteenden av alla de slag (köp, konsumtion, finansiella beteenden, beslutsfattande i allmänhet etc.) med tillämpning inom t.ex. marknadsföring, ekonomiskt beslutsfattande, medier och etik. Han är också en ofta anlitad föreläsare i olika publika sammanhang.

Utmärkt föreläsare
Richard Wahlund har för sina föreläsningar hos Chefsnätverket Close tilldelats utmärkelsen: ”Utmärkt föreläsare – Silver”. Endast föreläsare med betyg på 4,5 eller mer får utmärkelsen så detta är ett bevis på att Richard varit mycket uppskattad av våra medlemmar.