Så tänder ni stjärnor i era företag, chefer

Hur hittar jag rätt kompetens? Hur behåller jag den? Hur utvecklar jag den? Hur motiverar jag den? Hur får jag den att föra sin kunskap vidare? Hur motverkar jag den stress och ohälsa som ökar bland unga – och som oroar de ännu yngre? Hur skapar jag en miljö där alla känner sig delaktiga?

Det är några av de vanligaste frågor chefer av idag ställer sig. I all rimlighet kan tilläggas. Morgondagens chefer kommer ofta vara betydligt yngre än dem de har att leda, men av samma skäl behöver de ha en övertygande förståelse för vad som driver och utvecklar individer i äldre generationer, på en allt flyktigare arbetsmarknad. Om föreställningen att bli chef ”med ålderns rätt” kommer att bli mer sällsynt, så kommer den äldre rådgivaren i denna kontext kunna få ett särskilt egenvärde.

Ledare som kan visualisera, formulera och till sist etablera en utvecklande arbetsmiljö där alla kan hitta en plats och en riktning, känna sig sedda och behövda, kommer att få betydligt bättre flyt i vardagen. Den som därutöver har förmåga att kommunicera företagets öppensinnade och utvecklande attityd, kommer dessutom få betydligt mer medvind i sina rekryteringar. Ett bra sätt att komma igång, är att öva sig på att fånga upp och utveckla talanger från helt andra branscher, med de mest vindlande karriärvägar. Just det, i alla åldrar. En sådan approach kommer att trigga den nyfikenhet som varje ambitiös chef till nästan vilket pris som helst vill ha innanför sitt företags väggar.

Vill du attrahera ”unga talanger”? Ett tips då är att visa upp hur (väl) ert företag bemöter de mer seniora dito. Både utifrån ett värderingsperspektiv, men också då trygghetsfaktorer är generellt viktiga för den Z-generation som, präglad av oro inför både omvärld och framtid, är på väg in i arbetslivet. Om det är något dagens unga arbetssökande behöver känna, är att de har tid på sig att hitta rätt. No stress.

.

Ett vanligt problem vid rekrytering är att man aktivt söker personer som gjort samma sak på förra stället, i tron att man risk minimerar. Men vad man lika ofta gör då är att motivationsdränera. För om du ställer dig i den arbetssökandes skor för ett ögonblick, är ju den enkla sanningen att ju mer du rekryteras som en platt funktion och inte den komplexa, mångbottnade och inte minst, formbara individ du är – desto mer kommer du också att se företaget som en lika platt funktion, en språngbräda, till något annat i jakten på det du verkligen vill göra.

Varje företag som vill behålla kompetens och talang behöver i alla lägen kunna visa en väg och en vilja att ta sina medarbetare framåt. Men – här kommer poängen – det behöver du som jobbsökare också göra, oavsett din ålder men speciellt om du har en lång karriär bakom dig. Det är både mänskligt och naturligt lätt att fästa sig vid alla bra saker du gjort. Men det är ännu mer medryckande att höra vad du hittills inte gjort, men med all kraft tar sats för att göra nästa gång.

 

Om John Mellkvist
John Mellkvist är seniorkonsult, ambassadör i regeringens delegation för senior arbetskraft och och framtidsspanare på Mindmakers PR.

Han är krönikör i SvD Perfect Guide, samt föreläser och medverkar frekvent i olika medier som expertröst i ålders- och generationsfrågor. Han utsågs i år till Årets Superkommunikatör av tidningen Resumé.

I höst föreläser han hos oss på Close. Läs mer här…

 

 

Foto: Niklas Palmklint (Översta bilden på John)

Foto: Magnus Ragnvid (Bild till höger på John).

 

 

Inte medlem?

Kontakta oss för mer info om våra grupper och Close chefsnätverk.

Jag är intresserad

Relaterade nyheter

Senaste nyheter

WF